FAQ - Frågor och svar

Här hittar du svar på de mest förekommande frågorna.

De Vanligaste frågorna

Fungerar min anläggning?

Om du av någon anledning skulle vara osäker på om din anläggningen producerar eller ej kan du genomföra en enklare felsökning. 

Steg 1. Kontrollera i din app om din anläggning redovisar någon produktion eller inte. Om denna redovisar en produktion är din anläggning igång, och om inte kan du gå vidare i denna felsökning.

Steg 2. Kontrollera att anläggningen är påslagen 1/ON samt att den har ström(AC)

Steg 3. Kontrollera att alla säkringar är hela i skåpet för inkommande el, att ingen säkring löst ut i elcentralen, att säkerhetsbrytaren och arbetsbrytaren till solcellsanläggningen är på 1/ON samt att växelriktarens brytare står på 1/ON.

Steg 4. Kontrollera om jordfelsbrytaren har löst ut.

Steg 5. Har du förändrat din internetanslutning? Om ja, gå till ärendet "Jag ser inte längre någon produktion i min app" och välj det fabrikat du har på din installerade växelriktare.

Steg 6. Testa att starta om växelriktaren. För att göra detta steget, gå till ärendet "Omstart växelriktare" och välj det fabrikat du har på din installerade växelriktare.

Jag ser inte längre någon produktion i min app- SMA-växelriktare

1. Börja med att aktivera WPS-funktionen på din router(oftast via en knapp på din router, hittar du ej denna funktion så ta kontakt med din leverantör av routern). WPS-funktionen möjligör för din växelriktare att ansluta mot ditt trådlösa nätverk utan att du uppger lösenord. När WPS-funktionen är aktiverad på din router så aktiverar du samma funktion även på din växelriktare, genom att två gånger snabbt knacka på det blå höljet på växelriktaren. Börjar en blå lysdiaod på växelriktaren blinka. Fungerar inte denna anslutning, går du vidare till nästa steg i denna nedan. 

2. När du befinner dig i närheten av växelriktaren, hitta wifi-nätverket som börjar på SMA på din dator eller surfplatta, om du inte hittar växelriktaren i ditt nätverk, knacka på den (knacka bestämt) då kommer en blå lampa börja blinka på växelriktaren.

3. Lösenordet är din egen WPA2-PSK nyckel som du hittar på sidan av växelriktaren, fyll i detta lösenord för att ansluta till nätverket, här kommer det stå att du inte har någon internetåtkomst, men du skall fortsätta ändå.

4. Öppna en webbläsare och gå till 192.168.12.3 (skriv detta i adressfältet i webbläsaren)

5. Kontakta Kopernicus för lösenord till växelriktaren, och logga sedan in som "Installer"

6. När du är inloggad klickar du på Device parameters

7. Klicka på Edit parameters och scrolla ner till system communication, väljer WLAN och scrollar till security

8. Skriv ditt wifi-namn på SSID och skriv in ditt wifi-lösenord på password

9. Scrolla högst upp på sidan och klicka på save all

10. Verifiera att det etablerats kontakt mellan router och VR genom att kolla längst ned på Home-sidan att wifi IP-adress visas.

11. Följande video redovisar dessa steg beskrivna ovan och hjälpa dig med dessa steg: How to connect your SMA Inverter to a Wi Fi network

How to connect your SMA Inverter to a Wi Fi network

 

 

12. Kopernicus rekommenderar att du använder fast lan-kabel för att ansluta internet. Dra då lankabel från router till växelriktare och koppla in i växelriktaren. Om felet består så kommer fortsatt felsökning gällande internet debiteras löpande, då detta ej ingår ej i Kopernicus installationsgarantin. Om fortsatt felsökning önskas, skicka in ärendet via formuläret nedan.

Jag ser inte längre någon produktion i min app- Solaredge-växelriktare
  1. Stäng av brytaren på din växelriktare (Knappen där det står "ON/OFF switch" under växelriktaren)
  2. Håll in knappen LCD light button under växelriktaren i 5 sekunder för att komma till meny.
  3. Gå till Communication genom korta klick
  4. Gå till Wi-Fi Conf och välj genom att hålla in knappen i 2 sekunder
  5. Gå till Server och välj genom att hålla in knappen i 2 sekunder
  6. Välj Wi-fi och sedan WPS mode, nu kommer det stå ”Waiting” på din växelriktare
  7. På din router håller du in knappen WPS tills en lampa börjar lysa
  8. På din växelriktare ska det nu stå ”Connected”
  9. Menyn avslutas automatiskt efter 2 minuter.
Omstart växelriktare- SMA-växelriktare
  1. Slå av Arbetsbrytaren (AC)
    Arbetsbrytare AC på en SMA växelriktare
  2. Vänta 1 min
  3. Dra ned och ut DC-brytaren från växelriktaren.
  4. Slå på AC-brytaren "läge 0"
  5. Vänta 1 minut
  6. Dra upp DC-brytaren från växelriktaren

‍På andra versioner av SMA växelriktare som t.ex. SMA STP50 (Core 1) och SMA STP3-10kw, så är DC-brytaren ett vred på sidan av växelriktaren, som bilden nedan visar:
 

Omstart växelriktare- Solaredge-växelriktare
  1. Slå av DC-brytaren "läge 1" på knappen "ON/OFF switch"
  2. Vänta 1 minut
  3. Slå av Arbetsbrytaren (AC)Arbetsbrytare AC på en SMA växelriktare
  4. Vänta 1 min
  5. Slå på Arbetsbrytaren(AC)
  6. Vänta 1 minut
  7. DC-brytaren "läge 0" på knappen "ON/OFF switch"

För att se information på skärmen så tryck på "LCD light button" så displayen tänds upp. Tryck igen för att gå vidare till nästa sida.

Visa fler frågor
Jag har glömt mitt inlogg/ lösenord till min växelriktare/app

Jag har en SMA-växelriktare, följ länken nedan:

Återställ lösenord om du har en SMA.

 

Jag har en Solaredge-växelriktare, följ länken nedan:

 

Återställ lösenord om du har en SolarEdge.

När byter nätägaren en mätare i inkommande skåpet?

När Kopernicus är klara med montering och elinstallationen är utförd, skickas en färdiganmälan in till nätägaren som i sin tur kommer ut och byter mätaren i inkommande skåp. Detta tar olika tid beroende vilken nätägare man har och Kopernicus kan ej påverka handläggningstiden och bytet av mätare. Kontakta din nätägare om du har frågor. När nätägaren satt in en produktionsmätare kan anläggningen startas upp. Du som kund ansvarar för att slå på anläggningen efter mätarbytet då elektrikern som gjort elinstallation redan programmerat och testat att allt fungerar som det ska.

Jag har skickat in en felanmälan, när kan jag förvänta mig återkoppling?

Vi på Kopernicus arbetar alltid för att återkoppla med så kort hålltid som möjligt när det gäller en felanmälningar vi mottar från våra kunder. Men då vi på Kopernicus är installatör av andra våra leverantörers material så är vi i många fall beroende av återkoppling gällande den felanmälan du som kund skickat in. Nedan följer en förklaring kring hur vår process över hur ett felanmälan fortlöper:

  1. Kunden går igenom de frågorna som finns i FAQ och kontrollerar om det finns möjlighet att avhjälpa felet själva. Vi uppmuntrar alltid kunden att börja med detta steg, då det innebär att kunden snabbt kan få igång sin anläggning på nytt.
  2. När kunden gått igenom denna FAQ och ej kunnat avhjälpa problemet så skickar in kunden in sin felanmälan till oss via formuläret nedan och skriver där en förklaring gällande hur kunden upplever att problemet uppstått.
  3. Kopernicus tar emot denna anmälan och utför en felsökning antingen via telefon eller på plats, beroende på felets omfattning.
  4. Kan felet ej avhjälpas denna väg så ber vi kunden samla in information gällande sin anläggning som vi sedan kommer använda i vår felanmälan mot den berörda leverantör. Kopernicus skickar in dessa uppgifter och inväntar sedan respons från leverantören. Vi på Kopernicus har tyvärr inga möjligheter att påskynda denna felsökning och hålltiden ligger utanför vår kontroll. 
  5. Den berörda leverantören gör ett utlåtande baserat på de insamlade uppgifter, eller kan komma att fråga efter kompletterande uppgifter. Utlåtandet kan innebära att felet kan åtgärdas på befintligt produkt, alternativt att produkten kan komma att behövas bytas ut. Kopernicus får då en ersättningsprodukt skickad till sig, som vi sedan installerar på installationsplatsen.
  6. Anläggningens funktion kontrolleras på nytt och ärendet registreras som avhjälpt.
Olika kWh redovisas i olika appar, varför?

Du som kund har i vissa fall två olika appar- en app som installeras i samband med anläggningens installation via växelriktaren och en app som kommer från elhandlaren, t.ex. Greenely.

Det som redovisas i din växelriktares app är anläggningens faktiska produktion, alltså hur din anläggning producerat under månaden. Den andra appen, likt t.ex. Greenely, så redovisar denna den produktion du sålt till nätet. I många fall kommer appen som medföljer anläggningen redovisa ett högre tal än den app som redovisar försäljningen till nätet, och denna mellanskillnad utgör den energin du själv använt i ditt hushåll.

För att kunna utläsa hur anläggningen presterar jämfört med den produktionen som redovisas i din offert så rekommenderar vi dig därför att titta på växelriktarens app och inte elhandlarens, då denna ej redovisar anläggningens faktiska produktion.

Felsökning

Fungerar min anläggning?

Om du av någon anledning skulle vara osäker på om din anläggningen producerar eller ej kan du genomföra en enklare felsökning. 

Steg 1. Kontrollera i din app om din anläggning redovisar någon produktion eller inte. Om denna redovisar en produktion är din anläggning igång, och om inte kan du gå vidare i denna felsökning.

Steg 2. Kontrollera att anläggningen är påslagen 1/ON samt att den har ström(AC)

Steg 3. Kontrollera att alla säkringar är hela i skåpet för inkommande el, att ingen säkring löst ut i elcentralen, att säkerhetsbrytaren och arbetsbrytaren till solcellsanläggningen är på 1/ON samt att växelriktarens brytare står på 1/ON.

Steg 4. Kontrollera om jordfelsbrytaren har löst ut.

Steg 5. Har du förändrat din internetanslutning? Om ja, gå till ärendet "Återansluta växelriktare till nätverk" och välj det fabrikat du har på din installerade växelriktare.

Steg 6. Testa att starta om växelriktaren. För att göra detta steget, gå till ärendet "Omstart växelriktare" och välj det fabrikat du har på din installerade växelriktare.

Jag ser inte längre någon produktion i min app- SMA-växelriktare

1. Börja med att aktivera WPS-funktionen på din router(oftast via en knapp på din router, hittar du ej denna funktion så ta kontakt med din leverantör av routern). WPS-funktionen möjligör för din växelriktare att ansluta mot ditt trådlösa nätverk utan att du uppger lösenord. När WPS-funktionen är aktiverad på din router så aktiverar du samma funktion även på din växelriktare, genom att två gånger snabbt knacka på det nedre svarta locket på växelriktaren. Börjar en blå lysdiaod på växelriktaren blinka. Fungerar inte denna anslutning, går du vidare till nästa steg i denna nedan. 

2. När du befinner dig i närheten av växelriktaren, hitta wifi-nätverket som börjar på SMA på din dator eller surfplatta, om du inte hittar växelriktaren i ditt nätverk, knacka på den (knacka bestämt) då kommer en blå lampa börja blinka på växelriktaren.

3. Lösenordet är din egen WPA2-PSK nyckel som du hittar på sidan av växelriktaren, fyll i detta lösenord för att ansluta till nätverket, här kommer det stå att du inte har någon internetåtkomst, men du skall fortsätta ändå.

4. Öppna en webbläsare och gå till 192.168.12.3 (skriv detta i adressfältet i webbläsaren)

5. Kontakta Kopernicus för lösenord till växelriktaren, och logga sedan in som "Installer"

6. När du är inloggad klickar du på Device parameters

7. Klicka på Edit parameters och scrolla ner till system communication, väljer WLAN och scrollar till security

8. Skriv ditt wifi-namn på SSID och skriv in ditt wifi-lösenord på password

9. Scrolla högst upp på sidan och klicka på save all

10. Verifiera att det etablerats kontakt mellan router och VR genom att kolla längst ned på Home-sidan att wifi IP-adress visas.

11. Följande video redovisar dessa steg beskrivna ovan och hjälpa dig med dessa steg: How to connect your SMA Inverter to a Wi Fi network

How to connect your SMA Inverter to a Wi Fi network

 

 

12. Kopernicus rekommenderar att du använder fast lan-kabel för att ansluta internet. Dra då lankabel från router till växelriktare och koppla in i växelriktaren. Om felet består så kommer fortsatt felsökning gällande internet debiteras löpande, då detta ej ingår ej i Kopernicus installationsgarantin. Om fortsatt felsökning önskas, skicka in ärendet via formuläret nedan.

Jag ser inte längre någon produktion i min app- Solaredge-växelriktare
  1. Stäng av brytaren på din växelriktare (Knappen där det står "ON/OFF switch" under växelriktaren)
  2. Håll in knappen LCD light button under växelriktaren i 5 sekunder för att komma till meny.
  3. Gå till Communication genom korta klick
  4. Gå till Wi-Fi Conf och välj genom att hålla in knappen i 2 sekunder
  5. Gå till Server och välj genom att hålla in knappen i 2 sekunder
  6. Välj Wi-fi och sedan WPS mode, nu kommer det stå ”Waiting” på din växelriktare
  7. På din router håller du in knappen WPS tills en lampa börjar lysa
  8. På din växelriktare ska det nu stå ”Connected”
  9. Menyn avslutas automatiskt efter 2 minuter.
Omstart växelriktare- SMA-växelriktare
  1. Slå av Arbetsbrytaren (AC)
    Arbetsbrytare AC på en SMA växelriktare
  2. Vänta 1 min
  3. Dra ned och ut DC-brytaren från växelriktaren.informationsskärm och dc-brytare till SMA växelriktare
  4. Slå på AC-brytaren "läge 0"
  5. Vänta 1 minut
  6. Dra upp DC-brytaren från växelriktaren

För att se information på skärmen så knacka på höljet med handen ovanför skärmen så tänds den upp.

‍På andra versioner av SMA växelriktare som t.ex. SMA STP50 (Core 1) och SMA STP3-10kw, så är DC-brytaren ett vred på sidan av växelriktaren, som bilden nedan visar:
 

Omstart växelriktare- Solaredge-växelriktare
  1. Slå av DC-brytaren "läge 1" på knappen "ON/OFF switch"
  2. Vänta 1 minut
  3. Slå av Arbetsbrytaren (AC)Arbetsbrytare AC på en SMA växelriktare
  4. Vänta 1 min
  5. Slå på Arbetsbrytaren(AC)
  6. Vänta 1 minut
  7. DC-brytaren "läge 0" på knappen "ON/OFF switch"

För att se information på skärmen så tryck på "LCD light button" så displayen tänds upp. Tryck igen för att gå vidare till nästa sida.

Visa fler frågor
Jag har glömt mitt lösenord till min växelriktare. Hur gör jag?

Jag har en SMA-växelriktare, följ länken nedan:

Återställ lösenord om du har en SMA.

 

Jag har en Solaredge-växelriktare: följ länken nedan:

 

Återställ lösenord om du har en SolarEdge.

Olika kWh redovisas i olika appar, varför?

Du som kund har i vissa fall två olika appar- en app som installeras i samband med anläggningens installation via växelriktaren och en app som kommer från elhandlaren, t.ex. Greenely.

Det som redovisas i din växelriktares app är anläggningens faktiska produktion, alltså hur din anläggning producerat under månaden. Den andra appen, likt t.ex. Greenely, så redovisar denna den produktion du sålt till nätet. I många fall kommer appen som medföljer anläggningen redovisa ett högre tal än den app som redovisar försäljningen till nätet, och denna mellanskillnad utgör den energin du själv använt i ditt hushåll.

För att kunna utläsa hur anläggningen presterar jämfört med den produktionen som redovisas i din offert så rekommenderar vi dig därför att titta på växelriktarens app och inte elhandlarens, då denna ej redovisar anläggningens faktiska produktion.

Hur underhåller jag min solcellsanläggning?

Anläggningen är i stort underhållsfri och rekommendationen från tillverkarna är generellt att inte röra anläggningen. Infästningen sitter fast i taket och alla kablar ligger i slang ner till växelriktaren. Växelriktaren behöver du inte heller göra något med.

Solcellsanläggningen är i princip underhållsfri och normalt sett sköljer regnvattnet bort damm, pollen m.m. Vi rekommenderar ej att man vidrör panelerna mer än vid support- eller garantiärenden. Detta bör utföras av behörig personal för att garantin fortsatt ska gälla på samtliga produkter/komponenter.

Vad betyder (P) på en Solaredge?

Om du har en solcellsanläggning från Solar Edge så finns en röd brytare under anläggningen.

P = Pairing

Om anläggningen av någon anledning tappat kontakten med några paneler eller om driftsättning sker vid väldigt dåligt väder, exempel vid snö på panelerna vintertid så kan anläggningen behöva paras om när solen skiner och alla panelerna är snöfria. Detta gör man genom att dra den röda brytaren till läge P och hålla in ca 5-10 sekunder tills alla lamporna blinkar.

Om du har den äldre versionen av växelriktare med display håller du inne den gröna knappen under växelriktaren till ”Pairing” syns i displayen och den räknar ner 4-3-2-1. Sedan kan du släppa den gröna knappen och anläggningen pairar om sig själv. Detta tar ca: 10-15 minuter om det är bra väder.

OBS: Detta får endast göras vid soligt väder och snöfria paneler efter överenskommelse med Kopernicus support.

Min anläggning är nu installerad och uppstartad. Hur kan jag följa den online?

Maila: service@kopernicus.se och uppge namn, adress och vilken växelriktare du har så hjälper vi till med registreringen. Du ska inte registrera anläggningen själv hos tillverkaren. Du kommer sedan få ytterligare instruktioner av Kopernicus AB hur du går tillväga.

All registrering görs manuellt och handläggningstiden kan variera men normalt får du tillgång till din anläggning inom 5 arbetsdagar.

Vad betyder lamporna på min växelrikare? SMA-växelriktare

Här följer en förklaring gällande dina lampors betydelser på din växelriktare:

Den gröna lysdioden blinkar (två sekunder på och två sekunder av) – Växelriktaren väntar på rätt startspänning – Sker vid uppstart på morgon och kväll

Den gröna lampan blinkar snabbt – Uppdatering av växelriktare pågår

Den gröna lampan lyser med fast sken – Växelriktaren producerar på en effekt av minst 90% av märkeffekt

Den gröna lampan lyser med ett pulserande sken – Växelriktaren producerar på en effekt under 90% av märkeffekt

Den gröna lampan är släkt – Växelriktaren producerar inte för tillfället

Den röda lampan lyser – Tillfällig eller permanent fel upptäckt – Kolla händelselogg för vidare felsökning

Den blå lysdioden blinkar långsamt under en minut- Kommunikationsanslutning upprättas – Aktiveras genom att knacka 2 gånger på växelriktaren

Den blå lysdioden blinkar snabbt under en minut – WPS funktion är aktiv

Den blå lampan lyser men fast sken – Enheten är ansluten till nätverk/lokalt ansluten mot dator/telefon

Vad betyder lamporna på min växelriktare? Solaredge-växelriktare

När anläggningen är i drift lyser den gröna lampan och anslutning till internet är OK när den blåa lampan lyser fast sken. Har du en äldre växelriktare med display så tryck en gång på den gröna knappen under växelriktaren. Växelriktarens display tänds och ON ska synas längst ned i högre hörnet.

<S_OK> ska synas ovan ON. <S_OK> innebär att anläggningen är ansluten till internet.

Hur ser jag att något är fel på en panel?

Om du har en solcellsanläggning från SolarEdge kommer du få en gul eller röd flagga på anläggningen eller panelen som inte fungerar alternativt att den är mörk och inte producerar någon energi. I dessa fall ska vi på Kopernicus felsöka kundens anläggning och kontrollera båda panel och eventuella optimerare.

Hur gör jag en felanmälan?

För att skapa ett ärende så måste du skicka in en felanmälan går du längre ner på denna sida och fyller i formuläret.

 

Jag har skickat in en felanmälan, när kan jag förvänta mig återkoppling?

Vi på Kopernicus arbetar alltid för att återkoppla med så kort hålltid som möjligt när det gäller en felanmälningar vi mottar från våra kunder. Men då vi på Kopernicus är installatör våra leverantörers material och produkter så är vi i många fall beroende av återkoppling gällande den felanmälan du som kund skickat in. Nedan följer en förklaring kring hur vår process över hur ett felanmälan fortlöper:

  1. Kunden går igenom de frågorna som finns i FAQ och kontrollerar om det finns möjlighet att avhjälpa felet själva. Vi uppmuntrar alltid kunden att börja med detta steg, då det innebär att kunden snabbt kan få igång sin anläggning på nytt.
  2. När kunden gått igenom denna FAQ och ej kunnat avhjälpa problemet själv så rekommenderar vi dig som kund att skicka in en felanmälan till oss via formuläret nedan. Felanmälan ska innehålla en beskrivning av ditt serviceärende.
  3. Kopernicus tar emot denna anmälan och utför en felsökning antingen via telefon eller på plats, beroende på felets omfattning.
  4. Kan felet ej avhjälpas denna väg så ber vi kunden samla in information gällande sin anläggning som vi sedan kommer använda i vår felanmälan mot den berörda leverantör. Kopernicus skickar in dessa uppgifter och inväntar sedan respons från leverantören. Vi på Kopernicus har tyvärr inga möjligheter att påskynda denna felsökning och hålltiden ligger utanför vår kontroll. 
  5. Den berörda leverantören gör ett utlåtande baserat på de insamlade uppgifter, eller kan komma att fråga efter kompletterande uppgifter. Utlåtandet kan innebära att felet kan åtgärdas på befintligt produkt, alternativt att produkten kan komma att behövas bytas ut. Kopernicus får då en ersättningsprodukt skickad till sig, som vi sedan installerar på installationsplatsen.
  6. Anläggningens funktion kontrolleras på nytt och ärendet registreras som avhjälpt.

De Vanligaste frågorna

När byter nätägaren mätaren i inkommande skåpet?

När Kopernicus är klara med montering och elinstallationen är utförd, skickas en färdiganmälan in till nätägaren som i sin tur kommer ut och byter mätaren i inkommande skåp. Detta tar olika tid beroende vilken nätägare man har och Kopernicus kan ej påverka handläggningstiden och bytet av mätare. Kontakta din nätägare om du har frågor.

När nätägaren satt in en produktionsmätare kan anläggningen startas upp.

Du som kund ansvarar för att slå på anläggningen efter mätarbytet då elektrikern som gjort elinstallation redan programmerat och testat att allt fungerar som det ska.

Jag ser inte längre någon produktion i min app- SMA-växelriktare

1. Börja med att aktivera WPS-funktionen på din router(oftast via en knapp på din router, hittar du ej denna funktion så ta kontakt med din leverantör av routern). WPS-funktionen möjligör för din växelriktare att ansluta mot ditt trådlösa nätverk utan att du uppger lösenord. När WPS-funktionen är aktiverad på din router så aktiverar du samma funktion även på din växelriktare, genom att två gånger snabbt knacka på det blå höljet på växelriktaren. Börjar en blå lysdiaod på växelriktaren blinka. Fungerar inte denna anslutning, går du vidare till nästa steg i denna nedan. 

2. När du befinner dig i närheten av växelriktaren, hitta wifi-nätverket som börjar på SMA på din dator eller surfplatta, om du inte hittar växelriktaren i ditt nätverk, knacka på den (knacka bestämt) då kommer en blå lampa börja blinka på växelriktaren.

3. Lösenordet är din egen WPA2-PSK nyckel som du hittar på sidan av växelriktaren, fyll i detta lösenord för att ansluta till nätverket, här kommer det stå att du inte har någon internetåtkomst, men du skall fortsätta ändå.

4. Öppna en webbläsare och gå till 192.168.12.3 (skriv detta i adressfältet i webbläsaren)

5. Kontakta Kopernicus för lösenord till växelriktaren, och logga sedan in som "Installer"

6. När du är inloggad klickar du på Device parameters

7. Klicka på Edit parameters och scrolla ner till system communication, väljer WLAN och scrollar till security

8. Skriv ditt wifi-namn på SSID och skriv in ditt wifi-lösenord på password

9. Scrolla högst upp på sidan och klicka på save all

10. Verifiera att det etablerats kontakt mellan router och VR genom att kolla längst ned på Home-sidan att wifi IP-adress visas.

11. Följande video redovisar dessa steg beskrivna ovan och hjälpa dig med dessa steg: How to connect your SMA Inverter to a Wi Fi network

How to connect your SMA Inverter to a Wi Fi network

 

 

12. Kopernicus rekommenderar att du använder fast lan-kabel för att ansluta internet. Dra då lankabel från router till växelriktare och koppla in i växelriktaren. Om felet består så kommer fortsatt felsökning gällande internet debiteras löpande, då detta ej ingår ej i Kopernicus installationsgarantin. Om fortsatt felsökning önskas, skicka in ärendet via formuläret nedan.

Jag har glömt mitt inlogg/ lösenord till min växelriktare/app

Jag har en SMA-växelriktare, följ länken nedan:

Återställ lösenord om du har en SMA.

 

Jag har en Solaredge-växelriktare, följ länken nedan:

 

Återställ lösenord om du har en SolarEdge.

Avtal för köpa och sälja el

När allt är klart och nätägaren bytt mätare i inkommande skåp kan anläggningen driftsättas. Du bör omgående kontakta en elleverantör för att teckna ett produktionsavtal för solenergi så du får betalt för den överskottsel du säljer. Kontakta din ansvariga säljare för råd.

Jag vill anmäla ett ärende till Solarwatt Komplettskydd, hur gör jag?

SOLARWATT Komplettskyddet är en unik försäkring som försäkrar din anläggnings ingående produkter mot skador som orsakas av yttre påverkan såsom väder, stöld och användarfel. Försäkringen täcker också produktionsbortfall om anläggningens produktion skulle understiga 90% av beräknad årsproduktion. I samband med att du köper en solcellsanläggning via oss med paneler från Solarwatt så ingår denna försäkring i upp till 5 år. 

Försäkringen innehåller följande delar:

  • Ersättning för produktionsstopp
  • Allriskförsäkring
  • Ersättning om anläggningens produktion understiger räknad prognos.

Försäkringen är tecknad mellan kund och försäkringsbolaget och notera att det utgår en självrisk på 250 EUR. Kopernicus kommer bistå med nödvändig information i samband med en försäkringsanmälan, men har i övrigt inget ansvar för om kunden är berättigad ersättning eller ej. För fullständiga försäkringsvillkor, klicka på "AON insurance condiations" på denna hemsidan: https://www.solarwatt.com/solutions/our-services/fullcoverage

Blanketter för att anmäla ett försäkringsärende finner du under "Villkor och Produktblad"



Visa fler frågor
Vilken app ska jag använda för att följa min anläggnings produktion?

SMA:

App: SMA Energy
Web: https://www.sunnyportal.com

SolarEdge:

App: MySolarEdge
Web:  https://monitoring.solaredge.com/solaredge-web/p/home

KOPERNICUS:
App: KOPERNICUS
Web: ?

Sök och ladda ner appen för ditt mobiloperativsystem.

Garantiärenden- ansvarsfördelning

Tillverkaren av de artiklar ingående i Kopernicus AB solcellsanläggningar har en produktgaranti. Denna produktgaranti är Kopernicus AB ej ansvarig för, utan täcks av tillverkarens garantier och åtagande.

I en installation utförd av Kopernicus AB så täcks installationen av en installationsgaranti på 5 år. I denna så åtar sig Kopernicus AB ansvaret att ersätta/utföra service av artiklar ingående i installationen under den period installationsgarantin är gällande, under förutsättning att felkällan kan härledas till den anläggning Kopernicus AB installerat.

Kopernicus AB är ansvariga att utföra service, alternativt reparation, under installationsgarantins giltighetstid förutsatt att skadan/service ej beror på att:
• det har skett en olycka efter att du har fått varan
• kunden har vanvårdat varan eller använt den på ett onormalt sätt
• felet beror på normalt slitage
• kunden har flyttat anläggning eller modifierat ingående artiklar i installationen,t.ex. växelriktaren, elcentralen osv efter färdigställd installation
• felsökning kan härledas till kundens internetanslutning

För att läsa Kopernicus AB fullständiga installationsgaranti skickar du en förfrågan till kontakt@kopernicus.se

Felsökning

Fungerar min anläggning?

Om du av någon anledning skulle vara osäker på om din anläggningen producerar eller ej kan du genomföra en enklare felsökning. 

Steg 1. Kontrollera i din app om din anläggning redovisar någon produktion eller inte. Om denna redovisar en produktion är din anläggning igång, och om inte kan du gå vidare i denna felsökning.

Steg 2. Kontrollera att anläggningen är påslagen 1/ON samt att den har ström(AC)

Steg 3. Kontrollera att alla säkringar är hela i skåpet för inkommande el, att ingen säkring löst ut i elcentralen, att säkerhetsbrytaren och arbetsbrytaren till solcellsanläggningen är på 1/ON samt att växelriktarens brytare står på 1/ON.

Steg 4. Kontrollera om jordfelsbrytaren har löst ut.

Steg 5. Har du förändrat din internetanslutning? Om ja, gå till ärendet "Återansluta växelriktare till nätverk" och välj det fabrikat du har på din installerade växelriktare.

Steg 6. Testa att starta om växelriktaren. För att göra detta steget, gå till ärendet "Omstart växelriktare" och välj det fabrikat du har på din installerade växelriktare.

Jag ser inte längre någon produktion i min app- Solaredge-växelriktare
  1. Stäng av brytaren på din växelriktare (Knappen där det står "ON/OFF switch" under växelriktaren)
  2. Håll in knappen LCD light button under växelriktaren i 5 sekunder för att komma till meny.
  3. Gå till Communication genom korta klick
  4. Gå till Wi-Fi Conf och välj genom att hålla in knappen i 2 sekunder
  5. Gå till Server och välj genom att hålla in knappen i 2 sekunder
  6. Välj Wi-fi och sedan WPS mode, nu kommer det stå ”Waiting” på din växelriktare
  7. På din router håller du in knappen WPS tills en lampa börjar lysa
  8. På din växelriktare ska det nu stå ”Connected”
  9. Menyn avslutas automatiskt efter 2 minuter.
Vad är en optimerare?

Alla solpaneler i en solcellsanläggning från SolarEdge har en egen optimerare bakom varje panel vilket betyder att panelerna är helt oberoende av varandra. Anläggningen blir mindre känslig för skuggningar och du får övervakning ner till panelnivå och dessutom blir installation i flera taklutningar och väderstreck möjlig.

Jag ser inte längre någon produktion i min app- SMA-växelriktare

1. Börja med att aktivera WPS-funktionen på din router(oftast via en knapp på din router, hittar du ej denna funktion så ta kontakt med din leverantör av routern). WPS-funktionen möjligör för din växelriktare att ansluta mot ditt trådlösa nätverk utan att du uppger lösenord. När WPS-funktionen är aktiverad på din router så aktiverar du samma funktion även på din växelriktare, genom att två gånger snabbt knacka på det nedre svarta locket på växelriktaren. Börjar en blå lysdiaod på växelriktaren blinka. Fungerar inte denna anslutning, går du vidare till nästa steg i denna nedan. 

2. När du befinner dig i närheten av växelriktaren, hitta wifi-nätverket som börjar på SMA på din dator eller surfplatta, om du inte hittar växelriktaren i ditt nätverk, knacka på den (knacka bestämt) då kommer en blå lampa börja blinka på växelriktaren.

3. Lösenordet är din egen WPA2-PSK nyckel som du hittar på sidan av växelriktaren, fyll i detta lösenord för att ansluta till nätverket, här kommer det stå att du inte har någon internetåtkomst, men du skall fortsätta ändå.

4. Öppna en webbläsare och gå till 192.168.12.3 (skriv detta i adressfältet i webbläsaren)

5. Kontakta Kopernicus för lösenord till växelriktaren, och logga sedan in som "Installer"

6. När du är inloggad klickar du på Device parameters

7. Klicka på Edit parameters och scrolla ner till system communication, väljer WLAN och scrollar till security

8. Skriv ditt wifi-namn på SSID och skriv in ditt wifi-lösenord på password

9. Scrolla högst upp på sidan och klicka på save all

10. Verifiera att det etablerats kontakt mellan router och VR genom att kolla längst ned på Home-sidan att wifi IP-adress visas.

11. Följande video redovisar dessa steg beskrivna ovan och hjälpa dig med dessa steg: How to connect your SMA Inverter to a Wi Fi network

How to connect your SMA Inverter to a Wi Fi network

 

 

12. Kopernicus rekommenderar att du använder fast lan-kabel för att ansluta internet. Dra då lankabel från router till växelriktare och koppla in i växelriktaren. Om felet består så kommer fortsatt felsökning gällande internet debiteras löpande, då detta ej ingår ej i Kopernicus installationsgarantin. Om fortsatt felsökning önskas, skicka in ärendet via formuläret nedan.

Hur påverkas mina paneler av snö vintertid?

När paneler blir täckta med snö vintertid producerar de inget alls. Dock så är just vintertid den tiden på året då solcellerna producerar som minst pga väder- och ljusförhållande i Sverige. Av den anledningen så rekommenderar vi att man låter snö ligga kvar på panelerna och ej utför skottning eller liknande, med tanke på risken att man skadar panelerna. Vi rekommenderar ej att man vidrör panelerna mer än vid support- eller garantiärenden. Detta bör utföras av behörig personal för att garantin fortsatt ska gälla på samtliga produkter/komponenter.

Visa fler frågor
Hur underhåller jag min solcellsanläggning?

En solcellsanläggning är i stort sett underhållsfri. Normalt sett så sköljer regnvatten bort damm, pollen och annat från naturen som kan lägga sig på panelerna. Rekommendationen är att ej röra panelerna mer än vid support- eller garantiärenden och detta bör utföras av behörig personal.

Vad händer vi strömavbrott?

Vid strömavbrott slutar din solcellsanläggning fungera och producera el. Kopernicus AB erbjuder idag ingen lösning som kallas ö-drift.

Vem får installera solceller?

Endast utbildad personal och företag med elbehörighet får utföra installationer av solcellsanläggningar. En nätansluten solcellsanläggning är en starkströmsanläggning som medför risker vid installation och påverkar er hemförsäkring. Kopernicus AB har elbehörighet och behörig personal för att utföra en solcellsinstallation. 

Efter att vi har installerat din nya solcellsanläggning ingår det i priset omfattande installations - och produktgarantier, men för oss räcker inte det. 

PROBLEMFRITT ÄGANDE 

Vi har alltid som mål att våra solceller ska fungera som utlovad hos våra kunder. Då är det viktigt att vi snabbt kan vara på plats och åtgärda om det uppstår ett fel. Under årens lopp har vi lärt oss att en viktig del av ett åtagande i leverans av solceller är att om ett fel uppstår ska det snabbt åtgärdas.